Najnovšie komentáre

20 December 2016, Utorok Sublimin├ílne spr├ívy ÔÇô ─Źas┼ą III.
Nap├şsal Hypnotizer   |   Kateg├│ria: Teoretick├ę v├Żchodiska



Do akej miery nás teda vedia ovplyvni┼ą podprahové sugescie?
Ke─Ć konštatujeme, ┼że existuje fenomén podprahového vnímania, prináša to so sebou celú škálu ─Ćalších otázok.

Hádam jednou z najpodstatnejších je, ─Źi nás vedia nejakým spôsobom ovplyvni┼ą podprahovo zadávané sugescie


Pri h─żadaní odpovedí na tieto otázky narazíme na obrovské mno┼żstvo príkladov, kedy sa pou┼żili podprahové komunikáty a to
po─Źnúc reklamou a kon─Źiac volebnou kampa┼łou. Ovšem vedecké výskumy nezaznamenali ┼żiadne signifikantné výsledky, ktoré
by mali tieto podprahové komunikáty na správanie sa ─Źloveka a jeho psychiku.


Ako príklad uvádzam výskum, ktorý realizoval B. Kwarciak z Instytutu Psychologii UJ po─Źas IX - Festiwalu Filmu Reklamowego i
Reklamy v Krakove na skupine 221 divákov, ktorých dopredu informovali o tom, ┼że sa zú─Źastnia výskumu podprahových komunikátov.
(nebolo im však povedané, aký bude konkrétne obsah výskumu) Premietli im 30 minútový film, v ktorom bolo
vlo┼żených 286 obrázkov nanuku.

Po projekcii zú─Źastnené osoby vyplnili anketu. (55% z nich verilo v skuto─Źnos┼ą podprahovej reklamy) Ukázalo sa, ┼że iba
4% ú─Źastníkov malo chu┼ą na nanuk. Samozrejme, predaj nanukov vo festivalovom bufete sa vôbec nezmenil.
Získaný výsledok pod─ża autora dokazoval, ┼że podprahová reklama je viac mýtom, ne┼ż spôsobom efektívneho manipulovania s našou psychikou.


Máme sa teda bá┼ą atakov podprahových reklamných sugescií na našu psychiku? Vo svetle dnešných výskumov -  zrejme nie.
Je na to hne─Ć nieko─żko dôvodov.
  • mo┼żnosti zadávania sugescií v tejto forme sú ve─żmi ohrani─Źené.
  • podmienky reakcie na subliminálne sugescie, v akých podprahové podnety mô┼żu eventuálne skuto─Źne vplýva┼ą na našu
  • psychiku musia by┼ą striktne kontrolované a vy┼żadujú si našu plnú sústredenos┼ą.
  • psychofyzické prahy dosahujú u rôznych ─żudí rôzne hodnoty. To, ─Źo je pre niekoho podprahovým podnetom, iný mô┼że vníma┼ą vedome. To vytvára hrozbu odhalenia podprahového obsahu. To sa stalo vo vyššie spomínanom experimente, ke─Ć traja študenti vedome zbadali siluetu ma─Źky v premietanom filme
  • ú─Źinnos┼ą podprahovej reklamy je tak malá, ┼że nevyva┼żuje riziko jej pou┼żitia. Odhalenie podprahových podnetov v reklame vedie skoro v┼żdy k mediálnemu škandálu, ktorý poškodzuje v kone─Źnom dôsledku napríklad imid┼ż firmy.



Neznamená to ale, ┼że techniky podprahových informácií sú úplne neú─Źinné. Výskumy potvrdili, ┼że za pomoci starostlivo vybraných podprahových podnetov je mo┼żné vyvoláva┼ą niektoré pocity, jednak pozitívne ako aj negatívne, ovpyv┼łujúce vnímanie
nadprahových podnetov, bezprostredne po nich nasledujúcich. Táto technika je známa pod názvom subliminal priming.

Konkrétne, pred príchodom podnetu, ktorého posúdenie chceme modifikova┼ą, emitujeme podprahový podnet, ktorý vyvolá ┼żiadúcu
emóciu. Ak je potrebné podnet (napr. reklamovaná  zna─Źka alebo konkrétny produkt) hodnoti┼ą pozitívne, ukazuje sa obrázok, ktorý
vyvoláva pozitívne emócie.

Opodstatnenos┼ą subliminal primingu preukázal v roku 1992 A. Krosnick. V jeho experimente ukazoval skupine ─żudí fotografie
neznámych osôb, pri─Źom expozícii ka┼żdej fotografie predchádzali podprahovo emitované obrázky vyvolávajúce pozitívne alebo
negatívne emócie. (podprahovo ukazované obrázky boli pred tým samozrejme testované v pilotných výskumoch).
Výsledky experimentu jednozna─Źne preukázali zmenu hodnotenia osôb vzh─żadom na konktrolnú skupinu.
(V kontrolnej skupine boli tváre prezentované bez podprahových podnetov.)

 

Prida┼ą koment├ír


Bezpe─Źnostn├Ż k├│d
Obnovi┼ą